Monday, September 7, 2015

Bästa tröjorna

Någonting som jag tycker är riktigt svårt att hitta till Astrid är bra lekvänliga tröjor. De är antingen små gulliga koftor med pyttepyttesmå knappar som tar sjutusen år att knäppa eller hoodtröjor med stor och klumpig luva som förutom att vara bylsiga under jackor också kan fastna i saker. När de inte är i läskiga syntetmaterial eller har stora fula tryck på sig. Alternativt en kombination av allt. 

Så hittade jag det här mönstret på Etsy och nu har jag sytt fyra stycken. Astrid har dom nästan varje dag, funkar lika bra som "sommarjacka" som under vinterplagg. (är ej sponsrad, gillar bara det här mönstret väldigt mycket). Tips förresten om ni skriver ut pdf-mönster är att inte använda tejp utan ha lim, gärna flytande lim, istället. Det är oändligt mycket smidigare! 

Det blev en i samma tyg som jag sytt en tröja av till mig själv. Fick skarva som tusan (ena ärmen består av tre bitar) men den blev så fin! Tyget är rätt dyrt och kommer från Miss Matatabi på Etsy så jag är glad att jag lyckades få ut en hel tröja till i det.


Och en randig velour från Stoff och stil. Det här är Astrids egen favorit som hon helst väljer. 

Båda dessa är i storlek 96, och Astrid har ca storlek 92 just nu så hon har lite att växa i. Ett bra mönster som jag varmt rekommenderar! 

6 comments:

Sara said...

Precis ett tips jag behöver, vad fint! De olika tygen ger verkligen olik karaktär åt tröjorna!

Anonymous said...

Förstår att den randiga är Astrids favorit - ser supermjuk ut.

Syserine said...


Fin tröja! Skulle kunde sy den i ull om du vill ha det, såg nu att Andersson och Hjalmarsson har fått ull, bara ullfrotte, men såg att Medeas värld hade köpt ulljersey, annars svårt att få tag på, jag brukar beställa från Myllymuksut, men det är ganska dyrt. Dock rätt så kraftig interlock som annars ägnar sig jackor.

Clara said...

Syserine: ja bra idé! Jag har beställt från Myllymuksut en gång och deras ull är ju helt ljuvlig men frakten rätt saftig. Ska kolla in Andersson och Hjalmarsson!

Susanne said...

I har simpelthen den sødeste unge! Og velklædt også 😀

Emilia said...

Mycket fint och bra. Det är baske mig helt jädra omöjligt att hitta vettiga tröjor så jag ska också sätta mig och sy.