Tuesday, November 8, 2016

Benvärmare

De här kängorna är ett av mina bästa köp i skoväg, varje höst när jag plockar fram dem blir jag förundrad över hur ett par kängor kan vara så bekväma. Några tjocka varma sockar får dock inte plats, men eftersom jag tycker det är så fint med tjocksockar som sticker upp ur skor har jag stickat benvärmare att ha tillsammans med de här skorna. Lite praktiska är de också, de värmer och när det är snö ute hindrar det snön att komma in i skorna (det behövs väl i och för sig bara under ca 2 dagar i Göteborg men jaja).

Något mönster har jag inte men jag tog samma maskantal och stickstorlek som ett par sockar ur Tant Ulltuss bok och så stickade jag ett enkelt triangelmönster. Sen är det bara raka tuber med resår uppe och nere. Enkelt och snabbt! Garnet är Rauma finullgarn, det fungerar bra till benvärmare eftersom det inte utsätts för samma påfrestning som vanliga sockar där det för det mesta behövs något syntetmaterial för slitstyrka.

4 comments:

Elna Carr said...

Precis såna har jag tänkt att jag vill ha! Men jag kan inte sticka. Har du lust att göra ett par till mig? Hantverksbyte? :-)

Anonymous said...

Ur snyggt, såna ska jag också göra!! Assmart rrestgarnsprojekt!

Clara said...

Elna Carr: ja absolut, du broderar ju fantastiska saker! Kan inte du maila mig så kan vi prata om ett byte? clara@clarafalk.se är min adress :)

Linnéa said...

Vad snygga!! Blev väldigt sugen på att sticka ett par själv :)