Wednesday, November 7, 2018

En blommig Doris

Den här klänningen sydde jag i våras men sen har den varken blivit använd eller fångad på bild. Direkt när den var klar så kände jag att den inte var rätt för mig. Jag tycker verkligen att den blev fin, jättefin till och med, men inte just nu på mig. Så faktiskt fotade jag den först när jag bestämde mig för att sälja den, så kan det bli ibland. 

Mönstret är Doris från Sew over it som jag sytt en gång förut i blått. Denna gång i en vävd viskos som jag haft liggande ett bra tag, såpass länge att jag inte minns vart jag köpte det. Någon engelsk nätbutik och om jag minns rätt är trycket ett nytryck av ett 40-tals mönster men jag kan minnas fel. 

 Här syns trycket bättre. Tycker verkligen att det är så fint! 

Kjolen är sydd i våder vilket ger rejält med vidd och mycket snurr! 

Storleken är 12 och jag har gjort samma ändringar som förra gången. Dvs flyttat upp halsringningen lite, flyttat upp midjan pga jag är kort, gjort 2,5cm fba (gjorde om mönstret innan operationen) och satt på en ficka. 

Fin klänning som sagt, även om den inte känns som jag just nu. Jag la ut den på min bloppis tidigare idag och den har redan fått ett nytt hem hos en tjej som råkade bo bara några kvarter bort. Har lagt upp lite fler grejer där så kolla in om ni vill! clarasbloppis.blogspot.com är adressen. 

No comments: