Friday, November 23, 2018

ReMake Stella

Den här klänningen är nog en av de finaste klänningarna jag sytt till Astrid! Är så nöjd med den. Från början var den en klänning till mig som blev förstor och som jag lagt ut på min bloppis. Den blev inte såld på mer än ett halvår och flera prissänkningar så sen bestämde jag mig för att se om det skulle kunna bli en klänning till Astrid. Och det räckte det med nöd och näppe till! Jag fick skarva volangerna lite bara och så räckte tyget bara till korta ärmar.  

Tyget är double gauze från nani iro och jag älskar verkligen trycket. Lite som ett landskap men också lite som en åskhimmel. 

Mönstret är Stella från Ikatee, samma som jag sytt i blått linnetyg tidigare. Jag har sytt denna på samma sätt som den blå, dvs strl 7 år och inga direkta ändringar vad jag kan minnas. Mer än att tyget bara räckte till korta ärmar och lite kortare kjol än vad det egentligen ska vara. 

Och just det, av misstag klippte jag ryggen i två delar istället för mot vikt kant. Sydde ihop dem med minsta möjliga sömsmån och eftersom den ändå är lite stor (storlek 7 år och Astrid fyller 6 i februari) så gör det inget. Det gjorde att jag kunde göra sprundet i ryggen utan att kanta, jag vek bara ner kanterna och sydde. 

Samma dag som jag satt saxen och sprättaren i min klänning fick jag ett mail från en tjej som ville köpa klänningen. Såklart! Men jag är väldigt glad att jag bestämde mig för att sy om den för den här hamnar lätt på min topp fem finaste klänningar jag sytt till Astrid. Hon gillar den också faktiskt! Trodde inte att hon skulle göra det eftersom mönstret är lite mer vuxet och tja inte rosa eller lila men hon ville faktiskt direkt ha den på sig. På grund av vintermörkret har jag inte lyckats få någon bild på Astrid i klänningen, får se om det kommer så småningom. 

2 comments:

Handgjort av Vera said...

Så snygg! Tygets mönster gjorde sog verkligen jättebra till modellen. Blir sugen på att göra en likadan till min femåring - fast jag har ju det omvända problemet mot Astrid, min tjej är inte sådär jättemycket för klänninga. Och jag som typ lever i klänning! Haha, kanske ska sy en sån till mig själv helt enkelt...

Kattis said...

Så fin!