Sunday, December 16, 2018

Harlow

Brioche har ju varit "inne" länge i stickvärlden nu men jag har inte riktigt förstått mig på det. Gjorde ett försök med en patentstickad tröja till Astrid för några år sen ur Sagornas stickbok men jag tyckte inte det var särskilt kul. Men nu bestämde jag mig för att ge det en chans till och jag vet inte riktigt vad det var som gjorde det men denna gången var det kul! Och det blir ju väldigt fluffigt och fint. 

Mönstret heter Harlow och jag velade inför om jag skulle köpa ett mönster för en så enkel mössa. Men jag är glad att jag gjorde det, det är skönt när någon annan tänkt och dessutom har hon gjort bra youtube-videos för alla steg. Förmodligen är det just videorna som gjorde att jag tyckte det var kul att sticka brioche denna gång, jag lär mig verkligen bäst genom videos. 

Det blåste kallt igår så när jag försökte dra upp mössan så att den skulle sitta snyggare drog Astrid snabbt ner den så långt som möjligt utan att den täckte ögonen, det var varmare så.

Garnet är rosy green wool som jag färgat. 

Jag stickade adult small (96sts) med tanken att om Astrid inte gillade den kunde jag ha den. Vi har nästan samma storlek på huvudet, barns huvuden är ju så mycket större i proportion till resten av kroppen. Stickade inte riktigt så långt som mönstret sa för adult small, det är nog enda ändringen. 

Den blev dock aningens stor för henne så jag fodrade den med en bit ylletrikå. Har gjort så på en av mina egna mössor också och det är så skönt! Det blåser ju lite i Göteborg (grov underdrift) och med ylletrikå på insidan blir mössan mer vindtät. 

Trikån är bara invikt en cm nertill och sen fastsydd för hand. Upptill har jag fäst den på fyra ställen, resten är löst. 


Vi hade med oss fika upp på en av utsiktsplatserna i Hisingsparken, lagom utflykt när båda föräldrarna är lite småsjuka. 

En Harlow med Göteborg i bakgrunden. 

1 comment:

Handgjort av Vera said...

Jättesnygg mössa! Och smart att fodra den.