Thursday, December 9, 2021

Det stora inlägget med stickade och sydda presenter - julklappstips!

Efter att ha skrivit ett inlägg med saker att ge stickare och folk som syr så är det väl på sin plats med ett om vad vi kan ge andra? Det kommer bli många tips om saker jag gjort, helt enkelt för att det var enklast för mig att komma på :). Nu är det inte jättelångt kvar till jul men en hel del av dessa hinns fortfarande med! En klassiker är ju annars att slå in en nästan färdig stickning och sen sticka klart den efter jul :D. 

De här tomtarna är pilliga men sååå roliga att göra. Mönster finns hos Mmmcrafts

En skylt eller tavla med broderad familj på tror jag många skulle bli glada över. Inspiration till figurer går att hitta på Pinterest! Sök tex på Cross stitch family portrait och liknande sökord. 

Fina stickade sockar är ju en klassiker! De på bilden är stickade av Tant Ulltuss och finns i hennes bok (men jag har tagit bilden).

Oslohuen är en av mina mest använda mössor. Det känns också som en modell de flesta passar i = utmärkt julklapp! 

Eller kanske en stickad basker? Här är det lite svårare med storleken kanske, om du inte i smyg är rasbiolog och redan har mätt skallarna på dina närmaste. Mönstret jag använt heter Best Beret men det finns många olika mönster. 

Bäbisar älskar saker som prasslar plus små etiketter så jag sydde en sån grej till en kompis bäbis. Vet ni vad insidan består av? En påse som varit runt cornflakes! Går att använda annan prasslig plast också men en som är godkänd att förvara mat i kändes bäst. På engelska heter de Crinkle toys och jag utgick från den här beskrivningen. Passar bäbisar som är runt ett halvår gamla.


När Andreas fyllde år i november fick han en morgonrock av mig sydd i gul våffelväv. Den har dock inte blivit fotad, jag har som regel att saker folk får av mig i julklapp eller födelsedagspresent behöver ingen tvingas fotas i. Jag använde Suki robe som mönster men jag tror inte att det finns att köpa längre? Named Clothing har en snygg variant annars som heter Lahja

Halvvantar är också något många blir glada för och som går fort att sticka. Mönstret till dessa heter Underwing mitts.

Jag har gett bort sååååå många vantar genom åren. Det var det första stickade Andreas fick av mig, han tappade bort dom inom två veckor men vågade inte säga det förrän långt senare <3. Detta mönstret heter Lysa men annars har ju tex jag själv gjort en vantbok med många fina mönster i :). Den finns inte att köpa just nu men går att låna på biblioteket! 

Den som får en handstickad Python sjal bör skatta sig lycklig! 

De här neccessärerna fick min svärmor och min svåger av mig i julklapp för några år sen. Mönstret är en del av ett set från Grainline studio men det finns många liknande mönster på neccessärer.


Den här väskan är rolig (men pillig) att sy och jag tror att det är en modell många skulle uppskatta. Mönstret finns hos Niizo crafts.

Kaffefilter i tyg gör att man aldrig mer behöver uppleva stressen av att ha slut på kaffefilter. Fredrika har gjort en beskrivning på hur man gör här.

Grytlappar är en bra sätt att använad fina stuvbitar! Använd rätt mellanlägg bara så att mottagaren inte bränner sig. 


Små fina förvaringspåsar/neccessärer går ju inte att få för många av! Jag har sytt en sånhär som jag har munskydd i och en annan för värktabletter, tamponger mm som jag har med mig i väskan. Just detta mönstret kommer från Noodlehead men det finns en uppsjö av liknande mönster och många gratis beskrivningar också. Tex dessa som också är från Noodlehead.

Är såna här magväskor ute bland kidsen nu? Jag tycker att de är väldigt praktiska så kommer fortsätta använda mina, men om de fortfarande är inne är de ju en utmärkt julklapp till en tonåring. Den på bilden är sydd av ett mönster från Stoff och Stil. 

Den här väskan fick min svärmor i julklapp förra året. Ja det är ett till Noodlehead mönster men jag råkar gilla hennes mönster väldigt mycket! 

En sminkväska med plats för penslar är bra till den skönhetsintresserade. Här finns en gratis beskrivning på hur man gör. 


Det här tror jag också kan vara en bra present till en tonåring? Dvs om jag har rätt i att de fortfarande är inne, de kanske redan har hunnit bli ute. Också ett bra sätt att bli av med stuvbitar! Det här mönstret heter Sorrento bucket hat och var gratis innan men jag tror att det kostar 5 dollar nu. 

Min svägerskas sambo (är han min svåger?) spelar mycket rollspel så han fick tärningar och en påse som tärningarna kan förvaras i. Här finns en beskrivning på hur man gör.

En sånhär scarf fick hunden Ipa av mig i början av December. Enligt Ipas matte gillar han den jättemycket! Mönstret är gratis och kommer från Stoff och Stil.


Mer avancerad sömnad till hundar är den här hundjackan. Mönstret är gratis och finns hos Closet core. 

Så lite tips från er! 


Karin Maria Ulrika tipsar om att "sy diskhanddukar av begagnade textilier. Gardiner i halvgrovt bomullstyg är utmärkt. Kan piffas med ett monogram eller ett citat".


Elin påminner om att Ysoldas Knitworthy kollektioner innehåller många bra mönster som passar som presenter. 

Karin M tipsar om Field bag som har en annorlunda konstruktion för botten som är rolig att sy. Det här mönstret är jag riktigt sugen på! En bra present från en person som syr till en person som stickar. 


Kerstin tipsar om shoppingpåsar modell pappkasse men av tyg. Purl Soho har flera gratismönster på bra tygkassar, själv har jag länge tänkt att jag ska sy den här som heter Big Boat Tote. 

Jag har faktiskt aldrig stickat någon julkula, men tänkt flera gånger att jag ska. Sara tipsar om både stickade julkulor och sydda vimplar till granen. Bilden ovanför kommer från Arne och Carlos bok om att sticka julkulor, men bara googla på sticka julkula så kommer många gratismönster upp. 

No comments: