Saturday, June 23, 2018

Midsommar 2018

Glad Midsommar! Jag tycker alla såna här högtider kan vara rätt jobbiga, det är så mycket förväntningar på dom och allt ska vara så "perfekt". Och jag är en rätt trött människa som är allmänt operfekt, inte orkar planera grejer och dessutom tycker det är jobbigt med mycket folk. 

Jag och mina två bästa människor som syns på bilden ovanför åkte till Delsjökolonin där min mamma har en stuga. Väldigt lagom firande! Det finns fika att köpa som är bakat av någon annan, dans kring stång vilket Astrid aldrig vill dansa runt (hon älskar att dansa men har ärvt sina föräldrars känslor kring att dansa när andra ser på). Öppet för alla och jag kan verkligen rekommendera att åka dit eller till något annat koloniområde för midsommarfirande. 

Älskar Astrids blick på den här bilden! Med sin godispåse som hon fiskat i fiskedamm. Extra skönt för dessa oplanerade föräldrar att fiskdammen tog swish... 

Min mamma passar fyra hönor i år, det har jag nog skrivit om tidigare. De här hönorna är så sociala, vart man går i trädgården så följer de efter! 

I år är första året som Astrid faktiskt velat ha en krans. Jag har bundit kransar tidigare år också för jag tycker att det är roligt att göra, men jag måste faktiskt säga själv att jag tycker att årets krans blev extra fin. Kollade på några youtube-videos för att lära mig och fick idén från en av dem att göra två öglor i ståltråden bak och knyta ett sidenband mellan. På så sätt blir den reglerbar i storlek. 

Sen lånade jag kransen och tog selfies, som sig bör på midsommar! Selfies med midsommarkrans måste väl ändå tillhöra de nya midsommartraditionerna vid det här laget? 

Hoppas att ni alla hade en fin midsommarafton oavsett om ni firade eller inte! 

3 comments:

Ewa med bloggen tygochgarn said...

Visst kan vissa högtider kännas lite krävande, men ni verkar ha fått till en fin midsommar med hönor, krans och lite dans.
Själv kan tycker jag ibland att det inte är svårt att fira som man vill, utan vet vad man vill ...

Cecilia N said...

Kallt och fuktigt. Men med sång och dans och någon annans hembakta till kaffet. Och en brasa inne på hembygdsgården.
Finfint!

Astrid said...

Vad fint ni verkar ha haft det :)

Jag och barnen var bara hemma. Städade, cyklade och åt jordgubbar. Var helt lagom!