Thursday, June 7, 2018

Charlie


Varje år när det blir varmt blir jag sugen på en långklänning. Tidigare har jag sytt två stycken och använt dem sammanlagt noll gånger. Har jag lärt mig något? Nix, nu har jag sytt en tredje! Men den här gillar jag mycket mer än de förra och tror faktiskt att jag kommer använda. 

Mönstret heter Charlie Kaftan och kommer från Closet Case Patterns. Jag gillar verkligen formen på överdelen och att den har så djup ringning att det inte känns som att jag har på mig ett tält trots att jag litegrann har det. Skärpet i midjan och slitsen tar också bort tältkänslan. 

Jag har lyckats med att inte göra en enda notering på mönsterarken om vilken storlek jag gjorde och jag orkar inte leta fram pappersrullen i källaren och jämföra, men jag tror att jag sytt storlek 10. Och gjorde inga ändringar förutom att jag kortade av den och flyttade upp slitsen lite. Den här klänningen har en rolig konstruktion för kjolen och överdelen sitter ihop utan söm, men kjolen har ju mycket mer vidd så det är en söm mitt fram på överdelen och så rynkas det i mitten på kjolen. Supersvårt att förklara men det var kul att sy! Dock inget för nybörjare skulle jag säga, det var rätt så pilligt. Men väldigt kul, jag gillar pill! 

Min mamma passar några hönor på sommaren och de kom och ville vara med i bild. Ja en höna tvingade jag att stanna kvar då genom att lyfta upp den, men de är väldigt sociala de här hönorna. 
Tyget är viskos och kommer från Stoff och Stil. 

Mönster: Charlie Kaftan
Storlek: kanske strl 10 men inte säker
Ändringar: kortade av den för att passa min längd och flyttade upp slitsen. 
Tyg: vävd viskos från Stoff och Stil
Fotograf: jag själv med självutlösare

1 comment:

Heidi said...

Den är skitsnygg och förtjänas att användas riktigt ofta! Hoppas att du vänjer dig vid att använda långklänningar genom att stå ut med den där konstiga ovana känslan som uppstår de första gångerna:)