Saturday, November 17, 2018

Forest Crepe

Min egentliga plan med Vogue 9253 var att sy en grön sån klänning, min svarta var mer av en bärbar toille. En bärbar toille som jag blev väldigt nöjd med! Men jag ville ju sy en grön. Av någon anledning har jag haft jättesvårt att hitta grön viskos, jag ville ha antingen skogsgrön eller åt petroleum-hållet. Tillslut bestämde jag mig för att köpa Crepe Forest från Atelier Brunette. Det är nog det dyraste enfärgade viskostyget jag köpt men jag älskar verkligen färgen! Väldigt svår att fånga på bild men det är en mörkgrön som drar lite åt blått. Ser mer blå ut på bilderna än vad den är i verkligheten. 

Denna variant är sydd nästan precis som den svarta. Ena ändringen är att jag satt knytbanden i sidan istället för bak.  Egentligen ska klänningen ha empire-skärning men jag gillar inte det, och eftersom jag är 152cm blir den befintliga placeringen av empire ändå mer i midjan för mig. För att få ner den lite ytterligare valde jag att sy ihop livet och kjolen med 1cm sömsmån istället för 1,5cm som är inkluderat i mönstret. Nu sitter den perfekt i midjan! 

Precis som på den svarta har jag höjt urringen lite. Dels för att den blir väl låg när den går ner till midjan (det jag skrev om i stycket ovanför) och dels för att det funkar bättre i mitt liv där det sällan behövs väldigt festliga kläder. 

Storleken är medium, medvetet lite för stor för att jag ska slippa dragkedjan i ryggen. Nu kan jag bara dra den över huvudet och sen reglera knytbanden. Av någon anledning gillade jag vecken under bysten bättre på den svarta, vet inte riktigt om de är helt ultimata på den här? Får fundera på om jag ska ändra dom eller låta dom vara som dom är. 

 Jag gillar verkligen min gröna klänning! Känner mig snygg och bekväm i den :D 

Mönster: Vogue 9253
Storlek: Medium
Tyg: Vävd viskos Crepe Forest från Atelier Brunette
Ändringar: Ingen dragkedja, nedflyttad midja, banden sitter i sidan istället för bak. 
Fotograf: Simon, redigering av mig

2 comments:

Huldr said...

Ååå, så fin! <3 Nydelig!

Handgjort av Vera said...

Jättesnygg - och helt fantastiska bilder. Du är så inspirerande, både som hantverkare och fotograf!