Monday, June 24, 2019

Lena igen


Astrid fick ju sin Lena i förra veckan och nu är också min klar! Den här klänningen har legat på min vill-sy-lista ett tag, men jag har känt att den är lite för gullig och romantisk. Men när jag snaggade mig så kände jag att jo men nu funkar gulligare kläder! Det o-gulliga håret väger upp klänningen. 

Fördelen med ett mönster som finns för både barn och vuxna är att jag kunde ta längden från storlek 12år som råkade vara min exakta längd (152cm). Jag tror att jag var lite yngre när jag slutade växa, 10-11år så det känns rimligt. Förutom längden så har jag sytt rakt av från storlek 40. Det här mönstret har usla storlekar, största är storleken 46 och en väldigt fransk storlek 46 vilket innebär bystmått 104cm. HAHAHA är det ett skämt eller? Tyvärr inte. Franska mönsterföretag verkar vara extra usla storleksmässigt, men visst är hela franska klädindustrin känd för det? Om jag minns rätt. Skärp er!

Eftersom jag redan sytt en Lena till Astrid visste jag hur jag skulle göra, men jag tycker fortfarande att mönstret är lite förvirrande skrivet. Eller så är det min hjärna som fortfarande inte riktigt vaknat, har gått in i någon slags supertrötthet senaste tiden.

Jag gillar i alla fall den färdiga klänningen och känner mig fin i den. Den är låg i ryggen så ingen av mina bhar funkar under så jag kör bh-löst. Det är sååå skönt att kunna göra det, även om jag egentligen trivs bäst med en tunn mjuk bh. 

Storlek: 40
Ändringar: längden är från storlek 12 år eftersom det stämde med min egen längd
Tyg: Grön vävd viskos från Ohlssons tyger

1 comment:

Unknown said...

Så fin, älskar när det finns rymd i plaggen! Gillar verkligen din snagg, hade det själv på 70-talet ;)