Sunday, October 1, 2017

Egensydda träningskläder


Stoltheten över detta alltså! Jag har sytt egna träningskläder som blev BRA! Träningstights är något jag har dragit mig för att sy för jag har tänkt att det är så svårt att få dem bra, dels passformsmässigt men också själva sömnaden. Flatlocksömmar hit och dit, speciell tråd, funktionstyger osv. Dessutom vill jag allra helst bara ha svarta enkla byxor och det borde ju inte vara så svårt att hitta i butik har jag tänkt. Men när jag nyligen gav mig ut på stan för att prova nya så hittade jag inga som passade både i benen och över höften. Har breda höfter och smala ben så sitter de bra över benen får jag inte upp dem över höfterna och är de bra i höfterna är det påsar runt benen. Så jag bestämde mig för att ge det ett försök att sy egna. 

Efter att ha sökt runt på sömnadsbloggar, syforum och fb gruppen Sewing activewear så föll mitt mönsterval på Stride Athletic tights från Greenstyle. Många hyllar Cora från Jalie men jag tyckte de hade för många olika delar som är perfekta för att få till coola färgblock men när jag bara ville ha svarta kändes det onödigt. Och om jag vill ha färgblock (heter det så på svenska? Colour block på engelska) så gillar jag att kunna ha det bara i en smal del på sidan av benet. Gillar fickan också, min mobil får precis plats där. Funkar inte alls att ha den där när jag springer men på gymmet går det bra. Har ändå ett separat löparbälte när jag springer så behöver inte så mycket fickor i byxorna. 

Jag valde att sy medium över höfterna och sen gradera ner till en small i benen. Symässigt var det lättare än jag trodde faktiskt, jag sydde på overlock med vanliga inställningar och vanlig tråd. I framtiden kanske jag köper Wooly nylon stretch thread (Johanna från Last Stitch aka the queen of activewear rekommenderar denna) men innan jag visste om det ens skulle bli ett användbart plagg orkade jag inte investera i det. Innerbensömmen sydde jag sen ner på min vanliga maskin med en tät sicksack så att den ligger platt och inte skaver, plus att det blir en förstärkning.  

Måste jobba lite på poseringar i träningkläder känner jag, fjantade runt här hemma i vardagsrummet :P. På den här bilden syns i alla fall kilen i grenen, den var också enklare att sy än jag trodde. Zooma in på mitt skrev (alltså så knäpp grej att skriva) så ser du! 

Tyget då, det är ju också ett helt nytt kapitel! Utbudet av tyg till träningsplagg är superstort - dvs för alla som sysslar med tex konståkning och discodans. Det finns gott om glitter och hologram osv. För mig som letar efter grått och svart var svårare. Jag har sytt tränings t-shirt tidigare i Supplex så jag valde att köra på det den här gången och beställde från svenska sidan AG textil. Kanske är det lite i tunnaste laget för byxor men det är helt otroligt skönt så det får vara okej. Får se till att ha svarta trosor under bara! Ska åka till Stoff och Stil också och kolla in deras träningstyger, de verkar ha både svart och grått. För den som letar tyg har Fehr trade skrivit en superbra lista om vart det går att köpa träningstyg här

Sen sydde jag ett linne också när jag ändå höll på, men det blev inte lika bra. Ville ha brottarrygg så jag tog mitt vanliga mönster för linnen och ritade en egen rygg. Och ryggen är jag nöjd med, däremot drar det sig konstigt framtill. Får se hur jag kan lösa det. 

Astrid ville också vara med på bild! Och dockan förstås.

Än så länge har jag bara hunnit testa byxorna en gång på gymmet och då funkade de jättebra. Ska testa dem under en löptur också och utvärdera! Känslan är i alla fall att de är de byxor som både är skönast och med bäst passform utav alla mina träningsbyxor, och det är ju ett väldigt bra betyg för mitt första försök! 

2 comments:

Kattis said...

Vilket bra inlägg om att sy egna träningskläder! Det har jag tänkt prova men inte hittat tyger osv... lite som du skriver.

Silvia said...

Well done! Those fit great! I'm with you, I prefer plain black pants and have to wear ones with stripes and all sorts! Excellent job and happy running!

P.s. Does lifting up a growing girl count as a set?