Sunday, October 22, 2017

Mer träningskläder!

Efter att jag sytt mitt första par träningsbyxor fick jag helt klart mersmak. I rask takt har jag sytt mig två par till! De på bilden ovan är verkligen en bonus, jag köpte 3m svart supplex hos AG textil och tänkte att det skulle räcka till ett par tights och två överdelar. Men det bästa med att vara kort är ju att tygmängden som går åt blir mindre och genom att skarva med grått fick jag ut ett par tights till! 2 nederdelar och 2 överdelar på 3m är inte illa pinkat! 

(Stör mig en del på att mitt huvud kom exakt i linje med ön bakom på bilden, men men hade inte så många bra hoppbilder att välja mellan).

Mönstret är Stride Athletic tights från Greenstyle, precis som de förra jag sydde. Jag har gjort likadant som med de förra, dvs sytt en storlek större över höften än i benen för att de ska passa min kropp bättre. 

Utav de tre par tights jag sytt är jag faktiskt allra mest nöjd med dessa. Och det trots att jag egentligen inte tänkt sy dom. Gillar verkligen hur det grå och svarta tyget funkar tillsammans! På den här sidan räckte det grå tyget bara till halva benet så resten fick bli svart. Men tycker det är rätt snyggt så faktiskt. Där det svarta börjar är en ficka som mobilen får plats i. 

Det svarta tyget är supplex från AG textil som sagt, superhärligt tyg. Dock eventuellt i tunnaste laget för tights, känns som att de kommer slitas rätt fort. Särskilt när marklyft är min favvogrej, har redan börjat få lite noppor framtill på skenbenen. Om du är ute efter ett tyg som tex lyfter och formar rumpan är detta inte heller ett tyg för dig. Det är supermjukt och skönt men ger ingen vidare snygg rumpa (det ser bättre ut på bilderna än irl). Nu bryr jag mig allra mest om bekvämlighet så jag tycker de är toppen! 

Det grå tyget kommer från Stoff och stil, jag tror att det är detta. Jag har sytt en tshirt i det också som jag ska blogga så småningom. I byxorna lyckades jag vända avigsydan utåt, sydde sent på kvällen i lite för dålig belysning och var helt säker på att jag hade rätt sida utåt men i dagsljus syns det tydligt. Jaja ingen kommer ju granska mina brallor på nära håll och på lite avstånd syns det inte. Lärdom - sy i bättre belysning. 

Obligatoriska posen "kolla mina biccar" :P.  Tshirten är också i supplex och till överdelar funkar det jättebra, har en träningströja jag sydde förra året som inte är sliten alls trots många tvättar. Fick inte riktigt till någon bra bild på tshirten (den glömdes liksom bort) men det är en helt vanlig rätt boxig modell. Jag har den nedstoppad framtill i byxorna på alla bilder för att inte visa magen när jag hoppar :). 

 Astrid ville också vara med och hoppa såklart! 

Lyft med liten Astrid! Som en 16kg kettlebell, men lite mera sprattlig!

Tillägg: Fick en fråga om vilka maskiner jag använt och det var något jag själv funderade mycket över innan jag vågade sy träningskläder. Jag har använt vanlig hushållsmaskin och overlock, alltså ingen coverlock, flatlock eller dylikt. Innerbenssömmen sydde jag först med overlocken och sen sydde jag ner den sömmen med min vanliga hushållsmaskin (jag valde sicksack men kan välja stretchig dekorsöm också) så att den ligger platt och inte skaver. Jag tycker det funkar jättebra! Dock är jag ingen långdistanslöpare, springer oftast runt 5km och aldrig mer än 10km, så har ingen erfarenhet av hur det funkar på längre sträckor. 

3 comments:

Tyg och otyg said...

Ser sköna ut! Gällande sömmarna så har jag, när jag sytt boxershorts, sytt overlocksömmarna så att de hamnat på utsidan och sedan stickat ner dem med en raksöm, då blit insidan i princip helt slät. Det går också att sy flatlocksöm på vanlig overlock, som blir nästan slät, men jag har haft så mycket meck med att hitta rätt inställningar för trådspänningen de gånger jag testat det, så jag föredrar det förstnämnda sättet.

Tyg och otyg said...
This comment has been removed by the author.
Tove said...

Tjena vad fit du ser ut! Och snygga kläder har du sytt också! :)