Friday, September 28, 2018

Brioche

Kors i taket, jag lär mig nya sticktekniker! Innan var det självklart för mig att testa nya sticksätt hela tiden (det kom automatiskt när jag stickade nya mönster) men senaste åren har jag inte orkat utan bara kört på samma gamla vanliga. Annan uppläggning än korsuppläggning - nix ingen energi. Stickar gärna samma mönster flera gånger och har därför inte lärt mig särskilt mycket nytt. 

Jag har inte reflekterat över det förrän nu, när jag sitter med youtube och lär mig brioche.  Tidigare, för kanske 3-4 år sen, började jag sticka en tröja i patentstickning till Astrid men då gillade jag det inte. Är inte helt säker på vad som skiljer patent från brioche, om det över huvud taget är något som skiljer? Kanske är min hjärna bara med lite mer nu, eller så är det för att jag stickar med två färger vilket gör det enklare att skilja de räta och aviga varven åt. 



Nu har jag lagt upp till en mössa till Astrid, det känns som ett lagom projekt att börja med. Har kommit en liten bit och börjat få in det, även om det inte sitter helt naturligt i fingrarna än. Det blir otroligt fint, fluffigt och spänstigt, men tid tar det ju. Varje varv stickas två gånger, först de räta och de aviga lyfts och sedan de aviga där de räta maskorna lyfts. 

Jag sökte på youtube och fastnade slumpmässigt för denna videon, men det finns förstås en hel drös. Det är lite klurigare att förstå när de stickar på amerikanskt vis med garnet i höger hand men det går att förstå ändå. Som uppläggning gjorde jag twisted german cast on och använde denna videon

No comments: