Wednesday, September 26, 2018

Range ryggsäck

Förra söndagen fick jag ett stort sug efter en svart ryggsäck. Nu har jag egentligen redan en svart ryggsäck, en svart laptop-kånken. Men den använder Andreas dagligen så numera är den mer hans än min. Ekonomin just nu tillåter inte riktigt ett okynnes-köp av ryggsäck bara pga färg så jag började fundera på vad jag skulle kunna sy. Efter lite runtletande föll valet på Range backpack från Noodlehead. Dels eftersom modellen verkade bra, dels för att jag alltid gillar Noodleheads mönster och så för att jag sett Jojis ursnygga svarta variant med läderdetaljer

Min variant är helsvart med svarta läderdetaljer. Tyget är rester från sånt jag hade hemma, lite tjockare twill som jag använt till jackor (två olika, det till botten är impregnerat men de ser exakt likadana ut).  

Fodertyget är rester från en skjorta jag sytt till Andreas en gång i tiden. Det syns inte här pga omöjligt att fota ner i en väska, men jag la till ett innerfack för att hålla en vattenflaska/liten termos stående. 

Här är en ful mobilbild på hur fickan till vattenflaskan ser ut (anledningen till att den inte går hela vägen ut i kanten är att jag glömde att det var 1/2 inch i sömsmån när jag klippte ut fickan). Den mäter 22x15cm. Det går säkert att göra på ett ännu bättre sätt men detta duger för att flaskan inte ska välta i alla fall. 


Jag satte också dit en extra ficka bak som inte ficktjuvar kan komma åt när man har ryggsäcken på sig. Vet inte om det är en rest från när jag bodde i Madrid att tänka på sånt, oavsett är det skönt att veta att plånboken ligger säker i sitt fack. Plus att extra fack aldrig skadar! Den uppmärksamme ser att det inte är samma dragkedja på fickan bak som fram, det är för att jag inte orkade åka till Stoff och Stil för att köpa en likadan grå-svart dragkedja som fram. Fickan bak mot ryggen ser ändå ingen, även om jag nu i efterhand när det lätt maniska gått ur mig ångrar det lite... 

Aktivitetshuset för sjukskrivna som jag går till ibland har tidigare haft läderkurser så där finns både material och verktyg att tillgå. Jag köpte lädret hos Wassens (av en otroligt trevlig och kunnig expedit!) och sen hjälpte en av handledarna mig med hur jag skulle göra. Det är första gången som jag syr i läder och jag gjorde fel ett par gånger och svor på att jag aldrig skulle sy i läder igen, men när jag väl fick till det blev jag supernöjd. Extra nöjd med den lilla detaljen jag satte dit i sista stund i form av en läderbit som det står Falk på (mitt efternamn). 

Här är en bild på hur insidan av bakstycket ser ut. Jag limmade fast en läderbit för stabilitet och sen satte jag nitar igenom. 

Jag är supernöjd med min ryggsäck! Den är både snygg och praktisk. Att bara ha öppning upptill blir lite som ett svart hål för grejerna men å andra sidan har den flera olika fack för att hålla koll på smågrejer så det jämnar ut sig. Jag är så stolt och nöjd över att jag sydde läderdetaljer och det gav verkligen mersmak! Håller redan på och planerar nästa väska!