Thursday, September 20, 2018

Nani iro Kalle

I kanske 2-3 år nu har jag dragits mer och mer mot gråskala och mindre åt färg. Svart och grått är ju så snyggt! Och som att Nani Iro visste vad jag kände släppte de en kollektion i enbart gråskala. Tygerna i den kollektionen är lite annorlunda än de andra från dom, det är ingen double gauze utan lite stelare bomullssatin, cotton lawn mm. Eller stelt är ju inte rätt ord men motsatsen till fall. Krispigt? Mer skjorttygsaktigt om ni förstår. Det har gjort att jag inte vetat vad jag ville sy i det, trots att jag älskat trycken. Men så kom mönstret Kalle in i mitt liv och plötsligt var det givet vad jag ville sy! 

Detta är tredje och sista delen i mitt samarbete med MeterMeter som innebär att jag fått detta tyg av dom. Jag har inte fått någon ekonomisk ersättning och alla åsikter är självklart mina egna. Tyget till den här klänningen hittar ni här

Mönstret är som sagt Kalle från Closet Case. Jag älskar det här mönstret! Har börjat fundera på hur många Kalle som egentligen ryms i min garderob eftersom jag har två till (!!!) obloggade och planerar att sy minst en till förutom det. För mig är det den perfekta avslappnade skjortan. Ja här i form av skjortklänning då, min andra Kalle-skjortklänning. 

Min enda ändring av mönstret är att jag lagt till två fickor fram. Pga alla klänningar behöver fickor. Annars är det storlek 10 rakt av, men med längden någonstans mellan den längre och den kortare klänningsvarianten. 


Ryggen ser ut såhär. Måste också än en gång tipsa om "The burrito method" för att sy oket. Enkelt, blir snyggt och så fantastiskt tillfredsställande att veckla ut burriton. 

Tyget är som sagt åt det stelare (krispigare) hållet så jag behöver ha underklänning under för att klänningen inte ska klättra på strumpbyxorna. Om det visar sig att det ändå klättrar alltför mycket får jag väl korta av klänningen till en skjorta istället. Men även om det är stelt är det tunt och mjukt, tänk i stil med Liberty of Londons cotton lawn. När jag fick tyget blev jag förvånad över hur litet paketet var men det väger faktiskt bara 88g/m2.

Mönster: Kalle från Closet Case
Storlek: 10
Ändringar: Lagt till två framfickor, längden är ett mellanting mellan den korta och långa klänningen. 
Tyg: Bomullssatin från Nani iro som jag fått av MeterMeter

Återigen för full transparens: Tyget har jag fått av MeterMeter, jag har inte fått någon ekonomisk ersättning och alla åsikter är mina egna. 

1 comment:

Handgjort av Vera said...

Jättefin! Älskar grått, svart och vitt, det kräver liksom inget av en. Härligt att hitta ett tyg som är grått men ändå har så mycket liv :)