Wednesday, February 17, 2021

Motveck

Det har blivit många klänningar med rynkad midja senaste åren men nu kände jag ett sug tillbaka till lagda veck. När jag började sy klänningar sydde jag nästan bara lagda veck, då tyckte jag att rynkad midja kändes barnsligt. Tur att man kan ändra sig! Det tycker jag inte alls längre. Däremot känns lagda veck mer strukturerat och liksom stiligt? Hittar inte rätt ord, hoppas att ni ändå fattar. 

Mönstret är däremot likt de jag sytt senaste året. Dvs Wiksten shift dress i överdelen och en rak kjoldel. Trivs så bra i den här modellen av klänning. Jag gjorde kjolen dubbelt så bred som livet vilket för mig blev 120cm. Och så är den 75cm lång. Alltså varje stycka, så totala omkretsen i kjolen är 240cm. Fickor i sidorna såklart! 

Vet däremot inte om lagda veck kanske kräver en smalare silhuett på klänning? Alltså att den går inåt i midjan. Nu är den väldigt rak (vilket jag gillar rent bekvämlighetsmässigt) men lite osäker på hur det blev estetiskt. Med skärp/band tycker jag den blev skitsnygg, men jag vet ju också att jag absolut kommer ha den utan skärp mest pga ja bekvämligheten. Skrev om det på instagram och där var det många som gillade kontrasten av lagda veck + rak silhuett! 

Tyget är svart vävd viskos från Stoff och Stil. 


 Mönster: Wiksten shift
Storlek: 8
Ändringar: Lagt till annan kjol, två raka fyrkanter som mäter 120x75cm
Tyg: svart vävd viskos från Stoff och Stil

1 comment:

Christina said...

Fint! Blir så inspirerad till
att sy!