Wednesday, March 2, 2022

En till Shelby

Så jag fick feeling och sydde en till Shelby dress. Denna gång med rund hals istället för v-ringning. 

En sak jag inte gillade med min första Shelby var infodringen i halsen och längs knäppkanterna. Jag är inget fan av infodringar överlag, jag tycker inte de håller sig på plats? Jag vill att allt ska vara fastsytt ordentligt! Så på den här kantade jag halsen med snedslåband och ritade om mönstret fram så jag kunde vika in knäppkanterna och sy ner. Vet inte om det funkar på den v-ringade men med rund hals gick det bra. 

Tyget är från Pretty Mercerie, en fransk tygbutik som jag fick tips om när jag letade grönt blommigt viskostyg. Håller på med en grön-vit klänning just nu också! 

Mönster: Shelby dress från True bias 
Storlek: 14
Ändringar: Gjorde rund hals istället för v-ringad. Midjan är kortad 5cm. 
Tyg: vävd viskos från Pretty Mercerie

No comments: