Thursday, April 6, 2023

Växter på hjärnan

Efter 11 år med små fönster på bottenvåningen (inte mycket ljus) så bor vi nu i en lägenhet med många fönster där hälften vätter mot söder. Och balkong! Jag har inte själv förstått hur mycket jag längtat efter att odla saker men det har visat sig vara ett uppdämt behov. 

Jag började i februari med att så krukgurka och chili. På två månader har gurkorna blivit såhär stora! Och idag kunde jag skörda min första egenodlade gurka. Underbar känsla!


Och ser ni här! En Dahlia börjar titta upp! Jag har köpt två olika, Creme de cassis och Graceland. Kommer absolut inte få plats med båda på balkongen så får se om jag kan få ha den ena på hyreshusets gård. 

Överlag inser jag att jag verkligen inte kommer få plats med allt jag tänkt. 
Har än så länge köpt:
  • 2 dahlior
  • Kruktomat och körsbärstomat
  • Klockranka
  • Krasse i två olika sorter
  • Luktärt i fem olika sorter från Cecilia Wingård (följer hennes odlingsråd till punkt och pricka)
  • Chili 
  • Sallad 

Och av alla sorter har jag försått för mycket och redan börjat ge bort tomat och gurkplantor. 


Som ni ser är inte balkongen så stor. Förhoppningsvis blir den en grön oas i sommar, och i värsta fall dör allt men då har jag lärt mig mycket på vägen! 

3 comments:

gun said...

Härligt och jättefint.

Kristina Idberg said...

Hoppas du får möjlighet att låna lite plats på gården! 5 sorters luktärter låter mycket för en balkong...;)
Och då blir du säkert poppis när fler kan få njuta av de härliga blommorna! Lycka till! =)

Linnéa said...

Det finns inget som heter för liten balkong ;) Första sommaren på vår balkong var det knökfullt med växter.