Wednesday, June 20, 2018

Ogden Cami

Linne med smala axelband är en såndär grej som jag aldrig kunnat ha pga har alltid behövt bhar med breda axelband och jag har inte tyckt att breda bh-band under smala linne-band varit snyggt. Obs om du har breda band under smala så kör på! Det är bara inte något jag gillat. Men nu kan jag ha smala bh-band och testar linne med smala band också! 

Ogden cami från True Bias är ett sånt mönster som jag sett säkert tusen gånger på olika bloggar/instagram. Och jag förstår varför! Det är ett så bra baslinne. Urringat men inte för urringad, låg rygg men inte så låg att bhn syns (detta är ju dock reglerbart med axelbanden, mina är kanske 1-2cm kortare än vad som föreslås pga jag är kort). 

Tyget jag använde är ett fantastiskt Nani-iro tyg som jag haft liggande ett tag och inte vågat klippa i. Det här linnet är sytt i rester efter en skjorta som jag inser att jag inte tagit kort på, det måste jag göra snart. Vävd double gauze, eller Muslin som svenska butiker kallar det. Ogden är  verkligen perfekt som ett lite större restprojekt. Tror jag använde mindre än en meter, men svårt att säga eftersom det var rester. 

Jag har sytt en Ogden Cami tidigare att använda som underklänning, den finns här. Då sydde jag storlek 10 men det kändes lite stort så till denna valde jag storlek 8 istället. Det här mönstret använder sig av infodring vilket jag vanligtvis hatar (de ligger ju aldrig på plats!) utan jag brukar alltid kanta med snedslåremsor istället. Men här funkar det faktiskt! Infodringen sys ner i sidkanterna så den håller sig på plats på det sättet. 

Mönster: Ogden Cami från True Bias
Storlek: 8
Ändringar: axelbanden är någon centimeter kortare
Tyg: double gauze från Nani iro
Fotograf: jag själv med självutlösare

No comments: