Friday, March 15, 2019

Oslohuen 2

Åh vad jag gillar den här mössan! Är så glad att Andreas fick den grå mössan och att jag istället stickade den här orangea till mig själv. Mönstret är förstås Oslohuen och jag har stickat i den näst största storleken. För mig är detta verkligen den perfekta mössan och jag har sträckt mig efter den nästan varje dag (utom när jag cyklar och måste använda en tunnare mössa under hjälmen). 

Garnet är en ny bekantskap för mig, jag gick förbi Broderi & garn en dag och fastnade för färgen och spontanköpte några nystan. Det är från Filcolana, heter New Zealand lammeuld och jag gillar det verkligen! Tydligt ulligt (alltså lite strävt sådär) men fortfarande mjukt. Lite som en tunnare version av Rauma finullgarn kanske? Det är tunt så jag har hållit det dubbelt för att få rätt stickfasthet. 

Den enda ändringen jag gjort är att jag har en maska mellan minskningarna i toppen. Just nu har jag haft ett behov av väldigt enkla stickningar så då har den här mössan varit perfekt. Har faktiskt redan stickat en till, denna gång till Astrid, i samma färg som min eftersom jag fick garn över. 

Mönster: Oslohuen
Storlek: näst största
Garn: New Zealand lammeuld från Filcolana i färg 111, hållt dubbelt. Det gick åt 86g.

Vanten som syns på bilderna är en klassisk Selbuvante som jag gjort ett diagram till, det finns här för den som är intresserad.  

2 comments:

Kattis said...

Verkligen snyggt med orange!

Hanna said...

Så mycket härlig hantverkstips du har på din blogg, tack för att jag fick tittta in.