Tuesday, March 5, 2019

Oslohuen

Ingen stickare som är aktiv på sociala medier har väl missat Oslohuen av PetiteKnit? Jag har sett den på massor av ställen och blev såklart sugen på att också sticka en. Den är ju ett bevis på att det enkla ofta är det finaste. Det kan tyckas onödigt att betala för ett såpass enkelt mönster men jag skulle säga att det är sjukt värt att betala 20 spänn för att slippa tänka och räkna faktiskt. Varför uppfinna hjulet när någon annan redan gjort det? 

Egentligen skulle den här mössan bli till mig men så råkade Andreas passa himla bra i den så då fick han den. Han är en sån person som har svårt att hitta mössor han passar i, medan jag är en sån person som passar i de flesta huvudbonader. Vet inte vad det är som avgör det där med mössor? 

Garnet är Lanett babyull från Sandnes som jag hållt dubbelt. Det är egentligen aningens för tjockt så det blev en rejäl mössa, men det är ju gött att ha här i iskalla Göteborg där blåsten går genom märg och ben. 
Ni som följer mig på Instagram vet att jag velade fram och tillbaka över vad jag skulle skriva på läderlappen jag satt framtill. Det slutade med att jag gjorde tre olika varianter, valde en, sydde på den och nu tror jag att jag ska sprätta bort den igen. Både jag och Andreas tycker att den är finare utan. 

Jag har redan stickat en till Oslohuen i orange till mig och håller på med en till Astrid. Väldigt beroendeframkallande mössa! 

No comments: