Saturday, March 2, 2019

Petula

Den här skjortan blev jag totalkär i när jag såg den här instagrambilden och kände att den måste jag testa att sy. Mönstret heter Petula och kommer från det franska märket Republique du chiffon. De är rätt nya för mig så detta är det första plagget jag syr från dom. Men inte det sista! Petula finns bara som pappersmönster så när jag beställde det köpte jag också mönstret till Leonard coat som jag tänkte sy nästa höst. Så fruktansvärt snygg kappa! Får se om jag kan hålla mig till i höst med att sy den eller om det slutar med att jag syr en yllekappa i början av sommaren. Alternativt syr en sommarvariant i linnetyg, det är jag rätt sugen på. 

För mig känns Petula som en sån skjorta som jag antingen skulle tycka var skitsnygg alternativt känna mig som en säck potatis/tält i. Lite av en chansning alltså. Så jag bestämde mig för att sy den i ett tyg jag haft liggande hemma länge och som köpt en gång på Etsy när jag beställde bomullstyger från Indien. Mitt i sömnaden kollade jag upp mitt etsy-köp (det går att se vad man beställt även långt tillbaka i tiden) och höll på att ramla av stolen när jag såg att det var handvävt av freaking handspunnen tråd! Hade jag vetat det hade jag inte vågat klippa i det så det var kanske tur att jag inte visste.  

Som tur är älskar jag skjortan! Visst är det lite tältkänsla men enbart på ett bra sätt och jag känner mig inte det minsta som en säck potatis. Faktiskt är detta ett av de plagg som jag är mest nöjd med av allt jag sytt tror jag. Delvis eftersom att tyget blev en sån fullträff till det här mönstret. Det är tunt och nästan lite genomskinligt och att det är handvävt bidrar verkligen till att ge skjortan en superhärlig känsla. 

Storleksmässigt ligger jag mellan 38 och 40 enligt måttabellen och eftersom det här är en rätt oversize skjorta för att uttrycka det milt så valde jag att gå på den mindre att de två för att den inte skulle bli alltför stor. Känns som väldigt liten risk att jag skulle tycka att den blev för liten. Är väldigt nöjd med det valet av storlek. Republique du Chiffon får ett stort minuspoäng utav mig för att deras storlekar är extremt begränsade, det största bystmåttet för Petula är 104cm. Det är nästan pinsamt litet för att vara deras största storlek! Just denna skjorta är ju rätt tillåtande storleksmässigt så kan säkert funka på någon med större byst än så men många av deras andra mönster är mer figurnära och även de har bystmått 104cm som största storlek vad jag sett. Skärpning på den fronten! 

Jag följde mönstret och gjorde inga ändringar, mer än att jag sydde vissa saker annorlunda än vad beskrivningen sa. Tex använde jag mig av the burrito method för att sy oket och så gjorde jag fällda sömmar för att det kändes snyggare när tyget var så tunt. 

Mönster: Petula från Republique du chiffon
Storlek: 38
Ändringar: inga
Tyg: ett handvävt bomullstyg från indiska Etsy-shopen Indian Stores.

1 comment:

Brita said...

Ingen potatis varning där :). Ser dessutom ut att vara super bekväm. Måste kolla upp deras sida...