Tuesday, March 12, 2019

Att sy vs att måla tavlor

Min vecka har varit rätt pissig (toppade i onsdags när jag hade 38,5 pga ångest, ändå fascinerande att ångest kan ge feber) så jag har ägnat en hel del tid åt att lyssna på poddar. I en podd, tror det var Love to sew, så pratade de om att sy trots att behovet av nya kläder egentligen inte finns. De jämförde det med andra hobbys som tex att måla tavlor och jag tyckte att det var en så bra jämförelse! En person som målar tavlor som hobby slutar ju inte med det när alla väggar är fyllda, och ingen förväntar sig heller att hen ska göra det. 

Klart att det finns en miljöaspekt i att inte ha för mycket kläder att ta hänsyn till men det tar trots allt ändå en del tid att sy (och särskilt att sticka) kläder så i jämförelse med att köpa plagg är det ändå slow fashion. Även om jag syr mycket så är det inte mitt tyginköp som står för den största delen av min klimatpåverkan. 

Jag tyckte i alla fall att det var en intressant jämförelse men nu ska jag återgå till att sy!


3 comments:

Handgjort av Vera said...

Vilken bra jämförelse. Så ska jag tänka lite oftare :)

Johanna said...

Så bra jämförelse!

sara4u said...

Vilken bra jämförelse hira blue