Wednesday, September 25, 2019

Projektväska av lappar

Jag lyssnar inte på så mycket poddar om stickning och sömnad längre, vet inte varför det blivit så. Men i måndags lyssnade jag på flera avsnitt i rad av Stickkontakt, och trots att det är en podd om stickning så blev jag superinspirerad till att sy 😆. Så kan det gå! 

Avsnittet handlade om projektpåsar och de länkade till några av sina favoriter, bla Kaliko_co. Några av hennes projektväskor var sydda av lappar och jag kände direkt att det skulle jag ju göra av resterna från Astrids lapptäcke! Det lapptäcket är inte klart än förresten, har bakstycket och quiltningen kvar. 

Så jag tog fram alla remsor jag har kvar från Astrids lapptäcke (klippte alldeles för många) och började sy! Tygerna är en blandning av Afro art, dukar från HM, tyg från Ikea, några bitar som jag fått av en bloggläsare mm. 

Den är på ett ungefär 30x30cm, inräknat botten. Rymmer ingen koftstickning men kanske ett par sockor, vantar eller någon mindre sjal. Jag tror att ärmarna till min grå Hamburgsund ska få flytta in i den nu! Brukar alltid lägga undan kroppen för sig när jag stickar ärmarna och ha dem i olika påsar. 

Jag blev jättenöjd med den! Hade väldigt roligt när jag sydde den och det känns bra att faktiskt kunna sy lite av rester. Det är något jag annars inte är så bra på. Alltså inte dålig heller, är väl helt okej typ men det är inte min främsta gren. Men jag har gott om små stuvbitar så kanske blir fler såna här projektväskor! 

3 comments:

Annie said...

Så snygg! Önskar jag hade lust och tålamod att ta fram symaskinen och sy något liknande...men nej, den är förvisad till garderoben...

Handgjort av Vera said...

Supersöt!

Linnéa said...

Så fin!! Jag blev väldigt inspirerad av den här, så lägger till det på listan över framtidsprojekt när jag kanske har lite mer restbitar att sy med :)