Saturday, October 12, 2019

Höstens bästa kofta



Detta kan vara höstens bästa kofta! Tunn grå ull i en modell jag vet att jag gillar, vad kan gå fel liksom? Perfekt att använda när det bara är lite kallt eller som ett mellanlager under en ännu tjockare kofta. Har knappt tagit den av mig sen jag sydde den, vill ha den på mig hela tiden. 

Mönstret är Driftless cardigan från Grainline. Det är en modell jag vet är en favorit, har sytt två stycken tidigare och särskilt en ljusgrå variant använder jag hela tiden. Har varit sugen på en kofta i tunnare ull länge, en sån som man inte orkar sticka pga skulle behöva ha så fruktansvärt små stickor. Beställde provlappar från Andersson och Hjalmarsson och valet föll på deras interlock. Det är rätt pricy, tror summan för den här koftan blev nästan 600kr (men då har jag en liten bit tyg över att använda till annat). 

Storleken är nr 12 och jag tror inte att jag gjort några ändringar mer än att jag kortat av ärmarna lite. Och så orkade jag inte handsy fast kantbandet fram så istället overlockade jag den dubbel och sydde sen ner sömsmånen med trestegs-sicksack. Tycker det blev fint på det sättet också! Överlag har jag problem med att pressa ull har jag märkt (vilket jag tycker är konstigt för ull ska väl vara lätt att pressa?) så jag har sytt ner flera sömmar med trestegs-sicksack.

Mönster: Driftless cardigan från Grainline studio
Storlek. 12
Ändringar: Kortat ärmarna 
Tyg: Ullinterlock från Andersson och Hjalmarsson