Saturday, October 19, 2019

Wiksten Shift Top

Jag tycker alltid att mönster tar i när de skriver ut tygåtgång till mönster, men fattar också att det är mycket bättre att skriva för mycket än för lite. Min första Wiksten fick jag ut på drygt 1,5m tyg men då fick jag pussla en del, så när jag skulle beställa tyg till en till så köpte jag 2,5m. Mönstret säger att det behövs hela 3,5 yards (ca 3,2m) till storlek 8, men vet ni? jag fick ut både en klänning OCH en topp av 2,5m. Visst har jag kortat klänningen lite pga kort men det är ändå väl mycket tygåtgång enligt mönstret när jag har nästan en meter mindre och får ut en t-shirt också. Men som sagt, mycket bättre åt det hållet! 

Det här är alltså Wiksten shift top. Sydd i storlek 8 precis som min klänning, vilket är en storlek mindre än vad mina mått egentligen anger. Jag har inte gjort några ändringar förutom att jag kantat ärmar och halslinning med snedslåband istället för infodring (för hals) och invikning (för ärmar).

Tyget är ett jättefint blått linnetyg från Linnehem som väger 190g/m2.

Nackdelen med att ha ryggsäck är att plagg hinner bli skrynkliga bara på den korta biten mellan hemmet och skogsdungen. Såhär ser den ut bakifrån, och kollar ni noga kan ni se att jag skarvat nederdelen i ryggen för att få ut bakstycket. Så helt och hållet räckte ju tyget egentligen inte, men jag tycker den detaljen blir ganska fin.

Mönster: Wiksten shift dress and top
Storlek: 8
Ändringar: inga, förutom att jag sydde snedslåband istället för infodring
Tyg: Blågrönt linnetyg från Linnehem 190g/m2.

3 comments:

Cecilia N said...

Snygg. Den påminner lite om den randiga toppen jag sydde i somras, men den har inga fickor. Men jag känner ideligen när jag har den på mig att den ska ha fickor. Jag försöker stoppa ner saker i dem redan!

Inväntar nästa års sybingo. De kanske har med rutan "sy en ficka" då också ...

Verylazylady said...

Jo det där har jag oxå sett. Tror det kan vara tygåtgången är beräknad för mönstrade tyger, där man inte kan sno bitarna hur man vill.

Smart med fickor i blusen.

Jag saknar ofta något att stoppa mobilen i. Till slut virkade jag en midjepåse att ha under kläderna. Funkar bra eftersom jag alltid har långa tunikor.

Helena said...

Det där är en sådan topp jag skulle vilja ha, men som inte riktigt passar med min byst modell större. Härlig färg och modell på dig!

I vissa fall har jag köpt 0,5 meter mer än rekommenderat. Det ger en extrabit utifall jag gör fel, annars blir det en större bit kvar som är lättare att använda till ett annat projekt.