Saturday, May 2, 2020

En kappa till Astrid

När jag sytt min gröna Leonard hade jag en bit tyg över. Inte tillräckligt för en kappa, men idén om en jacka till Astrid i samma tyg väcktes ändå. Jag kompletteringsköpte lite mer grönt (det känns som en evighet sen jag bara kunde cykla förbi Gårda textil i stan när jag ändå hade ärenden i närheten) och ett svart viskosfoder. 

Ungefär samtidigt lånade jag ett gäng Ottobre på biblioteket (allt detta var i februari tror jag, eller om det var januari tom) och i en av dom hittade jag ett mönster på en kappa. Som vanligt förträngde jag hur det är att sy mer komplicerade plagg ur Ottobre och satte igång. 

Det här mönstret gav mig en hel del huvudbry och jag är verkligen inte säker på att jag gjort enligt instruktionerna (eftersom jag inte förstod dom). Tillslut blev det ändå en kappa, och en väldigt snygg sådan om jag får säga det själv!


Astrid gillar den också. Hon fick välja knappar till den ur min låda och vi enades om dessa som jag tror kommer från Anna Bauers butik. Den är sydd i strl 134 vilket är lite för stort för Astrid, men jag tycker den funkar med upprullade ärmar. 

Mönster: City bear ur Ottobre 4/2019
Storlek: 134cl
Ändringar: Inga medvetna, men kan ha gjort omedvetna när jag tolkat mönstret fel.
Tyg: Grön bomull från Gårda Textil. 

3 comments:

Efwa - Medea said...

Så fin den blev!

Anonymous said...

Väldigt fin kappa! Påminner mig om min egna mörkblåa poplinfinkappa som jag hade som barn (ca 1960). /Anette

Anonymous said...

Du är så grymt duktig att sy!
Kappan är jättefin. Barnet också.
Håller med om att det känns som ett annat liv när en kunde göra någonting utanför hemmet utan att få en stress-attack 😰.
Måtte detta gå över snart.
/Teresa