Sunday, March 4, 2018

En figurnära skjorta

Jag har varit sugen på att sy en mer figurnära skjorta till Andreas ett tag och när jag fick syn på det här tyget på Stoff och Stil så kände jag att nu måste det bli av! Tidigare har jag sytt två stycken Negroni-skjortor (dock är bara en fotad och bloggad upptäckte jag) men det mönstret har inget kragstånd. Det är alltså inget sexuellt utan den nedre delen i kragen som liksom höjer upp snibb-delen. Negroni är också lite lösare i sin passform vilket är fint det med, men jag ville testa att få den mer figursydd. 

Valet föll på Fairfield button up från Thread theory. Den har kragstånd vilket ju var ett krav för mig denna gång då och bakstycket finns i dels en lösare modell med veck och så en med insnitt i ryggen för att forma skjortan i midjan. Jag uppskattade också att den är ritad i två versioner för olika kroppstyper. En för "slim to average figures" och en för "larger figures to accommodate a rounded stomach". Jag sydde slim to average till Andreas och valde ryggen med insnitt. 

En grej som jag tycker är krångligt är att jag inte vet hur en skjorta "ska" sitta för att sitta bra. Var axlarna ska hamna, hur breda ärmarna ska vara osv. Om jag har läsare som vet så får ni gärna kommentera hur den kan förbättras! Men obs på ett snällt sätt för jag är rätt känslig :). Med mina oerfarna ögon tycker jag att den här skjortan fick riktigt bra passform. Jag sydde storlek M och gjorde lite modifikationer. Förlängde den 2cm nertill och gjorde längre ärmar. Var glad att jag sydde hela kragen när jag gjorde toillen för den blev lite tight i halsen. Tog istället halsringning och kragdelar för storlek L och det blev perfekt! Andreas säger att det är första gången han någonsin kunnat ha en skjorta knäppt hela vägen upp utan att få kvävningskänslor! Det är ju bra betyg. Sen la jag till en cm i vidden längst ner där jag tyckte att den drog sig lite, körde lite på känn från typ höftknölen och ner kanske? 

Jag gillar upprullade skjortärmar så den här detaljen föll mig i smaken. Och Andreas också förstås, haha skriver hela tiden vad JAG gillar men bollar ju såklart med Andreas vad han vill ha också. Det är ju ändå hans skjorta, även om jag i egenskap av den som syr den har rätt mycket att säga till om :). 

Detaljbild på kragen. Den ska inte synas alltför noga i sömmarna men är ändå nöjd! Mycket snyggare stickningssömmar än den första skjortan jag sydde. 

Här syns insnitten i ryggen. En lustig sak hände förresten när vi var på väg för att ta de här bilderna. En man som vi passerade i Bältesspännarparken hade en skjorta i exakt samma tyg! Jag stirrade som en tok såklart. Antingen har han eller någon i hans närhet sytt en skjorta i samma tyg eller så finns det precis likadana skjortor att köpa någonstans. Tyget är förstås inte helt ovanligt men ändå märkligt tyckte jag! 

Insåg för sent att vi tog alldeles för få bilder med nedrullade ärmar och ingen detaljbild alls på ärmsprundet vid manschetterna. Jaja, de finns där i alla fall. 

Visst är han stilig i sin skjorta! I vår firar vi 10 år tillsammans. Jag är otroligt lyckligt lottad som får dela livet med en av de finaste människorna jag någonsin träffat. Vacker från insidan och ut. 

Storlek: Medium
Ändringar: krage från strl large, förlängt kropp och ärmar, 1cm vidd tillagd vid höfterna. 
Tyg: Tunn denim från Stoff och Stil
Fotograf: jag

4 comments:

Linda sjöstrand said...

Jag är inte heller något proffs på herrskjortor, men den ser ut att sitta riktigt bra!

Maria said...

Snyggt! Jag har precis samma problem med att avgöra passform när jag syr, för tills jag började sy lufsade jag genom livet i loppade kläder som sällan hade rätt storlek eller satt som ett smäck - men det var ingenting jag reflekterade så mycket över. Såg det coolt ut i provrummet fick det hänga med hem. När jag testar en toall jag gjort själv så blir jag osäker för att jag helt enkelt inte vet hur det "ska" va, och för att man såklart synar en massa detaljer som man aldrig hade tänkt på i myrornas provrum. Men - jag har blivit väldigt intresserad av passform, och det har gjort mig lite vassare på att känna igen min stil och vad jag passar i. Det blir inte lika många "fina plagg som inte används pga passade inte min stil och/eller kropp".

Annie said...

Så snygg! Ser perfekt ut:)

Silvia said...

I think you made an awesome shirt. The fabric is not boring, but still a good fabric for most guys. Your cuffs and collar are amazing. I still use the Classic Tailored Shirt tutorial on Craftsy when I do a collar or cuffs. The instructor is so calm and talks me through it without too much stress. Great shirt, and he looks like a happy dude.