Tuesday, March 31, 2020

Vintage Simone

Det här tyget är köpt på Gårda textils vintage avdelning, ni vet övervåningen som de rätt nyligen öppnat upp för alla att besöka. Jag spontanköpte det förra året utan att riktigt veta vad jag skulle sy i det, mer än att jag ville sy någon som kändes retro. Liksom hedra tyget?

Efter lite funderande bestämde jag mig för att sy en Simon från Louis Antoinette. Jag har sytt den klänningen en gång tidigare, men då med krage. Denna gång blev det utan krage, rakt efter mönstret. Nu verkar det ev som att det här mönstret inte går att få tag på länge? Letade nu när jag skulle länka och hittar det inte någonstans. Synd! 

På den här lite konstiga bilden försöker jag visa vad som är speciellt med det här mönstret. Det är liksom en inre del under ärmen, så det är en holkärm och sen en triangel innanför. Svårt att förklara och svårt att ta kort på också märkte jag! 

Jag trodde att den här klänningen var helt klart, men när jag skulle fota den märkte jag att jag inte fixat några hällor för skärpet. Det ska åtgärdas! Så som synes på den här bilden så har skärpet glidit upp lite. 

Tyget då? Det stod inte på det vad för material det är men det känns som bomull, och det är vad det beter sig som när jag eldat lite i kanten. Jag får lite 80-tals känsla av färgerna, eller vad tycker ni? Därför kändes det rätt med en klänning med holkärm.

Mönster: Simone från Louis Antoinette, som ev lagt ner? De har inte kvar några mönster på sin hemsida längre. 
Storlek: 40
Ändringar: flyttade upp midjan 5cm, la till utanpåfickor istället för fickor i sömmen.
Tyg: från Gårda textils vintage avdelning

3 comments:

Handgjort av Vera said...

Modellen passar verkligen jättebra till tyget. Jag får lite 40-tals vibbar, men jag kan egentligen inte så mycket om modehistoria 🙂. Superfin är den i alla fall!

Tove said...

Så söt!

Martina said...

Så himla fin! Tänkte direkt när jag såg den att jag vill sy en liknande!!! Får väl försöka på frihand 😳