Saturday, March 30, 2019

Curry


Jag tycker att Stoff och Stils senaste två kataloger har varit rätt trista - men allt är förlåtet nu när de fått in viskos i en curryfärgad gul! Viskos är ett av mina favoritmaterial och gult en av mina favoritfärger så det är ju en klockren hit i min värld. Det kan hända att jag redan köpt 7meter av det här tyget... 

Det här ser ju ut som en klänning men det är det faktiskt inte. För ett tag sen så skrev jag ju att jag ville sy mer i linne och postade några bilder på klänningar och när jag klurade på hur jag skulle sy en sån klänning så kom jag på den här lösningen. Kjol + top + löst band att knyta i midjan. Jag var lite rädd att det skulle bli en såndär käck och praktiskt lösning typ byxor med dragkedja så det kan bli shorts (skräck) men jag tycker att jag håller mig på rätt sida om Den Goda Smaken (™). Att de är i två delar är ju praktiskt men det är också skitsnyggt som fejkklänning enligt mig! 

Kjolen är min egen modell som jag sytt två gånger tidigare, i svart här och blommigt här. Det är en halvcirkelkjol som är för stor i midjan och därför har lite lätt rynk där. Framsidan av midjebandet är slätt och bak har jag en bred resår. Lite inspirerad av den här beskrivningen

Överdelen är en Zippy-top utan dragkedja, bara en enkel boxig överdel helt enkelt. Kantad med snedslåband, min favoritmetod för vävda överdelar. Som uppmärksamma läsare kanske sett så har jag sytt en Ogden Cami i samma tyg så om jag vill kan jag ha den som överdel istället. 

Sen har jag sytt ett jättelångt band som jag har som något slags skärp runt midjan. Någonstans har jag skrivit ner vilka mått bandet har, ska leta upp det och lägga till här när jag hittat. 

Jag är verkligen toknöjd med den här klänningen! 

Mönster: Egen kjol och en variant på Zippy top
Tyg: Currygul viskos från Stoff och Stil

3 comments:

Barwitzki said...

Deilig kjol... super farge "Curry". Jeg liker veldig.
Jeg har ferdig skjortet for meg. Gleder meg også.
God helg. Hilsen til deg. Viola

Handgjort av Vera said...

Himla fiffig lösning, och snygg också.

Alicia Sivert said...

Vilken dröm, både i färg och fall! Gillar verkligen det långa bandet och kjolens vidd. Inspirerande!