Thursday, August 23, 2012

Jitterbug


Direkt när jag såg koftan Praline i Twist Collectives nya nummer visste jag att jag var tvungen att sticka den. Den perfekta baskoftan, v-ringad vilket jag tycker passar fint till klänning. Och jag visste att jag var tvungen att sticka den i Colinette jitterbug. Perfekt då att Tummelisa precis fått in en laddning med just det garnet! Visserligen visste jag också att jag var tvungen att sticka den i grått, fast sen när jag väl var där var jag visst tvungen att sticka den i gult. Jag älskar gult!

Jitterbug är verkligen ett underbart garn på alla vis - utom ett. Det luktar liksom lite vinäger? Vet att det är fler än jag som tycker det, men jag fattar inte varför det gör det. Någon som vet?

6 comments:

Textila Erika said...

Kan det bero på sättet garnet är färgat på? Vid syrafärgning använder man ju ättika, kan det kanske vara något liknande man gjort med det här garnet.

Maria said...

Precis den gula jag hade siktat in mig på! :)

Vinägern kommer från fixeringen vid färgningen. Ha det så bra!

Clara said...

Ja men det borde jag ju listat ut! Nu minns jag att vi använde vinäger när vi färgade på Stenebyskolan, när jag gick där för en massa år sen.

Kamilla said...

Om man tvättar garnerna innan man stickar med dem alt. vädrar dem ordentligt kan de kanske bli bättre.
Jag vägrar köpa garnerna eftersom de luktar, vilket är jättesynd!

Louise said...

Jag har också köpt nytt gult garn i dagarna. Jag har dille på gult just nu! Hade tänkt testa jitterbug också, just i gult, och göra ett par sockor i höst. Din kofta kommer bli superfin. Bra val!

Maritas Maskor said...

Klart att du skulle väja det gula!
Det är jättesnyggt! Och snart när mörkret kommer behöver det lysas upp!!