Friday, August 17, 2012

Om det värsta just nu

Tack för alla grattis! Jag är helt överväldigad, tar till mig av varenda kommentar!

Det behövs extra mycket just nu, för de här veckorna har varit fruktansvärda. Sen vecka 5 har jag varit illamående konstant, komplett med massor med kräkningar. Det är hemskt! De första veckorna jobbade jag, men det gick bara inte tillslut. Att vara trevlig mot kunder är svårt när kräket sitter i halsen... så även om det tär på ekonomin är det fruktansvärt skönt att vara hemma. Psyket är nästan det svåraste, jag vet inte hur många timmar jag ägnat åt att bara ligga och gråta i panik (har även testat hyperventilera samt hjärtklappning) för att jag bara inte orkar må illa mer.

Alla huskurer är testade: suga på nejlikor, ingefärste, russin, torra kex,vitamin b6, äta något litet direkt när jag vaknar osv, jag har ätit postafen som inte hjälpte alls och receptbelagd medicin som hjälper på det vis att jag sover i fyra-fem timmar och det är ju skönt i stunden. Det enda som hjälper är att äta lite och ofta, aldrig vara hungrig och aldrig vara mätt. Den senaste veckan har dock varit lite bättre, med flera bra dagar i rad, så nu börjar jag få upp hoppet om att det är på väg att gå över. För de flesta går det över i v12-14, så håll alla tummar ni kan skithårt för att det går över nu för mig!




22 comments:

Camilla said...

Åh, du stackare! Du är inte ensam ska du veta, även om det känns ensamt i stunden.
Har själv svårt att se en vattenmelon i ögonen efter att det var det enda som fick mitt illamående att gå över. Olika saker funkar för olika graviditeter så tyvärr är det ju bara att testa sig fram. Men jag håller tummarna för att du slipper testa fler huskurer

Paradiset Kaos said...

Håller mina tummar så hårt jag kan så ofta jag kan

Fröken Pimpinett said...

Håller tummar och tår att du ska slippa må illa fler. Det kan vara svårt att hitta det som passar just sin egen kropp för att slippa illamåendet!

pellika said...

Ett ljus i mörkret (förutom det uppenbara): enligt gamla tanter och minst två barnmorskor) är det en "stark" graviditet när man mår mycket illa - alltså mindre risk för missfall. Vet inte om det ligger nån sanning i det, men tanken tröstade mig lite i alla fall.

Renée said...

När jag var gravid för 13 år sedan ungefär, så mådde jag illa varenda dag av hela min graviditet... Var så känslig mot alla lukter, allt luktade superilla! Hade oxå problem med psyket men det blev ännu värre efteråt. I slutet av graviditeten så sparkade Emmy på magsäcken när jag åt så då mådde jag illa av det...
Jag hoppas att du säger till din barnmorska hur du mår. Själv tyckte jag att det var pinsamt att säga att jag hade ångest men det slutade med att jag var tvungen att gå till psyk, idag mår jag förträffligt bra! Man kan bli lite förbaskad på alla tidningar när den gravida sitter i en gungstol med ett rosa skimmer över sig, verkligheten är inte alltid så!
Hoppas din graviditet blir roligare, försök att spara dina krafter nu för sen blir det full rulle!

Monita said...

Usch vad hemskt med illamående, jag har som tur är klarat mig från det under mina två graviditeter. Håller tummarna för att det går över snart. :-)

Saras pyssel said...

Stackare! Jag hoppas att det ger med sig snart!!

Unknown said...

Har inte kommenterat förr tror jag, men följt din blogg länge :D Du har mitt fulla medlidande för illamåendet! Är själv i v22 och hade så stora problem med illamåendet att jag var tvungen att bli inlagd och måste fortfarande ta medeciner mot det, det är helt galet fruktansvärt att må illa konstant så länge. Håller med annan kommenterare om att kontakta din MVC och höra om de har ngn att prata med om det blir för tungt, är underskattat hur nere man blir. Hoppas det lättar för dig snart!

Textila Erika said...

Jag har hört att banan direkt på morgonen ska vara jättebra. Alltså äta en halv till en hel i sängen innan du kliver upp. Håller verkligen tummarna att du ska sluta på illa nu och kunna njuta av tiden framtill "kläckning"! Kramar

Anneli said...

Stackare, jag mådde också förfärligt illa när jag var gravid. Jag fick till och med ha en hink bredvid sängen för att jag vaknade mitt i nätterna och kräktes. På MVC sa de att det fanns risk för att det skulle hålla i sig hela graviditeten vilket gjorde mig livrädd men det gick över kring v 16-17 ungefär. Mycket, mycket tacksam för det och hoppas att ditt illamående också går över å det snaraste.

Anonymous said...

Hej! Jag hade hemskt illamående under min graviditet, i fem månader (!). Kräktes 3-10 gånger om dagen, oftast minst tre gånger innan jag ens kom iväg till jobbet på mornarna.

Be din läkare om Lergigan comp! Vanliga lergigan gör att man blir vråltrött, låter som det du har fått, och passar på kvällen. Lergigan comp däremot innehåller koffein och efedrin och blir man inte trött av.

Jag fick det och mådde mycket bättre, även om jag fortfarande mådde illa, så kräktes jag mycket mindre. Missa inte att du får ta rätt många om dagen. Det tog mig ett tag att förstå att jag kunde ta mer än 2 om dagen, och burkarna kommer med bara 30 tabletter åt gången, så jag satt jämt och ringde efter fler.

Lycka till!

Emmas dagar said...

Hoppas du snart blir fri från ditt illamående och får njuta till fullo av att vara gravid!
Jag håller mina tummar :-)

disa said...

Ett stort grattis!! Under båda mina graviditeter har jag mått så illa att jag inte fick behålla någon vätska eller mat, så jag fick ligga i dropp. Testade alla mediciner som fanns. MEN efter att ha träffat ett 20 tal barnmorskor och läkare, överläkare osv som alla sa samma sak, det finns inga fler mediciner att pröva - så träffade jag en barnmorska som sa att DET FINNS VISST FLER!

Jag minns nu inte namnet och de var mycket starka, men de gjorde så jag slapp dropp och kunde äta igen. Det finns till och med sprutor att få om inte de tabletterna skulle ha hjälpt. Tabletterna var mycket starkare än tex Lergigan Comp och de vanliga man får testa. Säger man att MAN VET att det finns annat så brukar sanningen krypa fram. Fattar inte varför de inte berättar. Särskilt inte som jag låg i dropp, så det var ju allvarligt. Jag var redan smal och rasade och rasade i vikt och vart undernärd och uttorkad. Det var en stor lättnad att kunna äta igen. Och jag somnade inte av dem, trött och dåsig - men somnade inte hela tiden som vid Lergigan och nån annan. Hoppas detta kan vara till din hjälp!
kram på dig!

Clara said...

Pellika: Jag har också hört det, och ja det känns absolut tröstande!

Renée och Kajsa: Ja, jag ska prata med MVC om det inte blir bättre snart, om psyket också. Jag har lite tendens till depressioner vanligtvis också, och det är inget jag skäms över så prata är som tur är inget problem.

Anonym: Det är lergian comp jag har, men jag blir trött av dem trots koffeinet, konstigt nog!

Disa: Alltså tack för din kommentar! Jag är helt livrädd för vad som händer om det inte går över, vetskapen om att det faktiskt finns andra mediciner är betryggande! Men så konstigt att de inte säger det, jag har fått höra att det inte finns mer än lergian comp att få. Knäppt!

Ellinor said...

Jag håller tummarna!

disa said...

Det var så lite så! Under min första graviditet sa alla det med, finns inget mer efter Lergigan Comp. Under min andra graviditet sa alla samma sak till jag då träffade denna nya barnmorskan. Det fann då (13 år sedan) TVÅ andra tabletter att prova starkade än Lergigan Comp. De fungerade som så att de helt enkelt stoppade signalerna från och till hjärnan om illamående. Så du förstår att de är stark.

Men som sagt jag somnade inte som av Lergiganen de gav mig även om jag var dåsig. Jag glömmer aldrig det besöket hos den barnmorskan, jag grät av lättnad. Hon tog min hand och sa "och om ingen av de två hjälper, så finns det sprutor att få. Så du ska se att allt blir bra lilla gumman". Innan dess vart jag illa bemött och jag har alltid sett ut att vara mycket yngre än jag är. Och det var som att jag var en liten flicksnärta de ville sätta på plats för att jag var fjantig. Så behandlades jag jämt och än idag är det oftast på samma sätt inom sjukvården.

Jag är nu 37 men folk tror jag är 18-20 år. Det är synd bara att jag inte minns vad tabletterna heter. Men som jag sa i förra inlägget, säg att du VET att det finns. Stå på dig och ge dig inte!! Första dagen jag åt dem lagade jag mat och åt från morgon till kväll. Jag hade inte ätit på fyra månader då....

Förklaringen jag fick under andra graviditeten till denna 5,6 månaders långa illamåendet och yrsel och svimningar då jag reste mig upp osv var att min kropp producerar för mycket graviditetshormoner. Typ hundra eller tusen gånger mer än en vanlig kropp. Och det är en på tusen eller så som har det så. Därav det starka ihållande illamåendet. Plus en massa andra åkommor som gjorde mig sängliggande hela mina båda graviditeter.

Hoppas verkligen inte du får det lika illa! Skriv så ofta du vill om du har frågor eller så. Maila om det är något känsligt. Jag önskar jag hade haft någon att fråga under mina graviditeter, men hade ingen som varit med om liknande. Alla mådde så jävla bra! *ler* Eller hade illamående i en vecka eller så. Så jag är gärna ett stöd för dig, om du vill. Och tycker att det kan vara till hjälp.
kram på dig

Iréne JB said...

Håller verkligen tummarna för att ditt illamående ska gå över. Inget kul alls när det egentligen borde vara kul. Kram

Olivia said...

Grattis först och främst!
Hoppas illamåendet går över, men det brukar det ju göra. Jag var också illamående i början. Speciellt när jag väntade min dotter. Sonen ställde inte till det lika mycket...
Att sticka till sina egna barn är det bästa som finns!

sjusoverskan said...

Hej!
Så bedrövligt att Du ska behöva må så illa! Håller tummarna att det ska bli bättre! ...och Du, GRATTIS!

Kram Inger

Linda said...

Oj här är kollar man inte bloglovin på tre dagar och så händer massiva grejer. Grattis till magen och inte så grattis till illamåendet...Usch hoppas det går över snart.

Som du vet har vi sommarkurs på hdk med Jenny nu till på fredag men vad sägs om att ta en fika nästa vecka? Om du har ork och tid vill säga. :)

Kram på dig och hoppas illamåendet ger sig!

nellalind said...

Nämen åh! Stort grattis! Hoppas dock att det värsta gått över! Har en liten huskur mot illamående från mellanöstern.

Blanda torkad mynta (typ en matsked), en nypa salt, och färskpressad citronsaft (så mycket som behövs för att det ska gå att röra ihop med myntan för att få en konsistens mellan tapenade och pesto. Doppa små bitar bröd (pitabröd eller baguette brukar vara bra) i blandningen, och ät dem LÅNGSAMT. Typ smälta-i-munnen-långsamt.

Maria said...

Jag mådde illa till vecka 18 med båda mina tjejer, och inte alls med min pojke. Hoppas du mår bättre snart, de tre mellanmånaderna tycker jag var allra bäst!